Úvodná stránka
Novinky

5.11.2008

Klamlivá a zavádzajúca reklama produktu Vanish Inteligence

Asociácia spotrebiteľov Slovenska podala 28.10.2008 Slovenskej obchodnej inšpekcii podnet na zastavenie vysielania zavádzajúcej a klamlivej reklamy výrobku Vanish Inteligence.



25.5.2006
Posolstvo komisára EK pre zdravie a ochranu spotrebiteľov k informačnej kampani na Slovensku 

5.5.2006
Dňa 5. mája 2006 bola spustená kampaň pre osvetu spotrebiteľov.



Relácia pre spotrebiteľov
Televzna relácia pre spotrebiteľov

Vysielanie STV2 každý utorok o 19:55
 





EURO PRIESKUM Tlačová správa k 31.12.2008


  • Spracovane dáta 12. 2008  [xls, 3,51 MB]  stiahni
  • EURO MONITORING Tlačová správa z 31.12.2009  [DOC, 0,27 MB]  stiahni


  • EURO – PRIESKUM

    „Sledovanie kontinuálneho vývoja spotrebiteľských cien na Slovensku pri prechode na euro“

     

                      Tlačová správa

          k projektu spotrebiteľského monitoringu cien k 31.12. 2008

     

    V mesiaci júli 2008 zahájilo Združenie slovenských spotrebiteľov v spolupráci so siedmimi občianskymi spotrebiteľskými organizáciami: s Regionálnym združením spotrebiteľov Regionspot N. Zámky,  ZSS-Klubom združenia spotrebiteľov regiónu Zvolen, ZSS-Ochrana spotrebiteľa Oravy,  ZSS-Združením spotrebiteľov Považia a západného Slovenska, ZSS – SOZOS – Košice, Asociáciou spotrebiteľov Slovenska a Slovenským združením ochrany práv pacientov a spotrebiteľov, ďalej so Združením Informačných a poradenských centier mladých v SR a Jednotou dôchodcov na Slovensku „Sledovanie kontinuálneho vývoja spotrebiteľských cien na Slovensku pri prechode na euro“ - EURO – PRIESKUM.

     

    Na základe konzultácií so zástupcami MH SR, NBS a ŠÚ SR, priebežných správ a ďalších poznatkov – vrátane podnetov zo správy EK a MH SR, anketárov a spotrebiteľov z regiónov - koordinačná pracovná skupina projektu po schválení vedením ZSS, uskutočnila plynulú obmenu ďalších 3 % monitorovaných obchodov a prevádzkarní služieb a oproti východiskovej základnej vzorke došlo už spolu k obmene 29 % predajní a prevádzok. Celkove bolo k 31.12.2008 monitorovaných 715 maloobchodných predajní a prevádzok služieb a v kvalitatívnych sondách 330 predajní potravinárskeho tovaru a 294 spotrebiteľských domácností k rodinným výdavkom za vybrané služby.

     

    V decembri sa realizovali plánované 2 monitoringy. V poradí 11. monitoring sa uskutočnil 9. – 10.12.2008 v 36 okresoch a 71 monitorovacích miestach, pričom bol uskutočnený záznam cien v 321 predajniach potravinárskeho tovaru, v 109 predajniach spotrebného tovaru a 114 prevádzkach stravovacích a ubytovacích služieb – spolu v 544 obchodných zariadeniach. V 12 obchodných zariadeniach (2,2 % sledovaných zariadení) odmietli poverení pracovníci spolu 9 anketárom overiť záznam cien.

     

    Ďalší 12. monitoring sa uskutočnil 20. - 22.12.2008 v 36 okresoch a 70 monitorovacích miestach, pričom bol uskutočnený záznam cien v 319 predajniach potravinárskeho tovaru, v 108 predajniach spotrebného tovaru a 114 prevádzkach stravovacích a ubytovacích služieb – spolu v 541 obchodných zariadeniach. V 11 obchodných zariadeniach (2,03 % sledovaných zariadení) odmietli poverení pracovníci spolu 9 anketárom overiť záznam cien.

     

       Prehľad monitorovaných predajní a prevádzok

     

           Tovarové skupiny, služby

     

    Monitoring

    Potraviny

    obuv/textil

    ubyt/strav

    SPOLU

    200807/1

    225

    104

    96

    425

    200807/2

    258

    117

    109

    484

    200808/1

    227

    101

    104

    432

    200808/2

    296

    103

    104

    503

    200809/1

    298

    112

    109

    519

    200809/2

    302

    114

    111

    527

    200810/1

    302

    106

    107

    515

    200810/2

    311

    107

    110

    528

    200811/1

    306

    104

    110

    520

    200811/2

    316

    105

    112

    533

    200812/1

    321

    109

    114

    544

    200812/2

    319

    108

    114

    541

     

    Podiel predajní potravín na celkovom počte monitorovaných prevádzok sa stabilizoval na 60 % skúmaného súboru. V mesiaci december bol dosiahnutý aj najvyšší počet monitorovaných obchodov a prevádzkarní služieb.

    Pri zázname cien v priebehu prvého a druhého novembrového monitoringu zistili anketári celkom 698 nedostatkov predovšetkým v nedostatočne označovanom tovare (323) , absencii jednotkových cien (132), zníženej čitateľnosti dopisovaných EURO cien (120) a v niektorých malých prevádzkach hlavne na vidieku chýbali konvergentné tabuľky cenových hodnôt (123). Toto zastúpenie znázorňuje Graf 1. Z tohto počtu bolo ešte za prítomnosti anketárov odstránených 313 nedostatkov.

     

    K doteraz získaným údajom môžeme uviesť tieto zachytené tendencie (s vedomím skutočnosti, že vyhodnocovaním tendencií sú poverené iné organizácie):

     

    Ø  Na rozdiel od konštatovania v predchádzajúcich správach, že cenový nárast niektorých sledovaných položiek potravinárskeho tovaru sa „pribrzdil“ – dokonca aj zastavil (vzhľadom k vývoju v 1. polroku 2008): múka, chlieb, mlieko, syry, jedlý olej, ap. – došlo v decembri k pohybu niektorých cien sledovaných produktov (čiastočne aj v dôsledku predvianočných akcií).

     

    Duálne zobrazovanie, kde sme pri monitoringu zaznamenávali, že dochádzalo k postupnému rozširovaniu výskytu – kedy podiel takto označeného tovaru predstavoval ešte v septembri necelých 80 % monitorovaných prevádzok, v súčasnosti až na nepatrné výnimky (predovšetkým v niektorých obciach okresov východného Slovenska) je takmer 100 %. 

     

    V reštauračných službách zaznamenávajú anketári naďalej rast cien, aj keď jeho tempo už asi kulminovalo na prelomu októbra a novembra. Veľké cenové odchýlky od republikového priemeru dostatočne presvedčivo naznačujú neodôvodnené zvyšovanie, aj keď nie je preukázateľné, že by súviselo s prechodom na EURO. Preto okrem priameho oslovovania nekorektných podnikateľov  - aktivisti našich regionálnych centier upozorňujú spotrebiteľov v miestnych prostriedkoch masovej komunikácie (rozhlasových a televíznych reláciách, miestnej tlači ap.) na prevádzky, kde sú služby cenove nákladnejšie, ale ich kvalita týmto cenám neodpovedá.

    K ohlasom na zverejnený spotrebiteľský pranier, ktorý bol mediálne široko pertraktovaný, by sme radi poznamenali, že súhrnne bola prezentácia hodnotená pozitívne a u prevažnej časti občianskej verejnosti sa oživilo presvedčenie, že ochrana spotrebiteľov nie je iba vhodnou témou pre politickú prezentáciu.

     

    Za osobitné ohodnotenie našich aktivít považuje ZSS prijatie u predsedu vlády SR, a jeho pozitívne hodnotenie záslužnej činnosti občianskych spotrebiteľských organizácií, ako aj mediálny ohlas, ktorý tak významne posunul ochranu spotrebiteľa medzi spoločenské priority.

     

    Ďalšie prípady neodôvodnene zvýšených cien sa prešetrujú, komunikuje sa s jednotlivými podnikateľmi, aby ich prípadné zaradenie na tzv. čiernu listinu bolo korektné a odôvodnené.

     

    V týždňoch od 8.12. do 13.12.2008 a od 15.12. do 20.12.2008 boli vykonané ďalšie 2 kvalitatívne sondy:

    –      potraviny (mliečne a mäsové výrobky) – 32 položiek v 330 predajniach, ktoré nie sú totožné s monitorovanými.

    –      v poradí 5. kvalitatívna sonda – Služby a tovary pre osobnú starostlivosť  – v spolu v 294 spotrebiteľských domácnostiach k rodinným výdavkom za vybrané služby – 15 položiek.

    Získané výstupy budú osobitne vyhodnotené v budúcej priebežnej správe.

     

    Podrobnejšie výstupy z monitoringu nájdete na www.pravaspotrebitela.sk  a  www.zss.sk .

     

    Správu spracoval: Josef Lounek, I. podpredseda Rady ZSS a koordinátor projektu EURO-prieskum

    V Bratislave 15.1.2009

     

     

    Poznámka: kompletnú správu spolu s grafmi a tabuľkami si možete stiahnut v priloženom súbore.



    Za obsah stránky zodpovedá Asociácia spotrebiteľov Slovenska  
      Stránka je financovaná Európskou komisiou