Úvodná stránka
Novinky

5.11.2008

Klamlivá a zavádzajúca reklama produktu Vanish Inteligence

Asociácia spotrebiteľov Slovenska podala 28.10.2008 Slovenskej obchodnej inšpekcii podnet na zastavenie vysielania zavádzajúcej a klamlivej reklamy výrobku Vanish Inteligence.



25.5.2006
Posolstvo komisára EK pre zdravie a ochranu spotrebiteľov k informačnej kampani na Slovensku 

5.5.2006
Dňa 5. mája 2006 bola spustená kampaň pre osvetu spotrebiteľov.



Relácia pre spotrebiteľov
Televzna relácia pre spotrebiteľov

Vysielanie STV2 každý utorok o 19:55
 





EURO PRIESKUM Tlačová správa k 30.06.2009


  • Súbor 1  [DOC, 0,13 MB]  stiahni
  • Súbor 2  [doc, 52 kB]  stiahni
  • Súbor 3  [doc, 0,13 MB]  stiahni


  • EURO – PRIESKUM

    „Sledovanie kontinuálneho vývoja spotrebiteľských cien na Slovensku pri a po prechode na euro“

     

                       Priebežná správa

          k projektu spotrebiteľského monitoringu cien k 30.6. 2009

     

    V mesiaci júli 2008 zahájilo Združenie slovenských spotrebiteľov v spolupráci so siedmimi občianskymi spotrebiteľskými organizáciami: s Regionálnym združením spotrebiteľov Regionspot N. Zámky,  ZSS-Klubom združenia spotrebiteľov regiónu Zvolen, ZSS-Ochrana spotrebiteľa Oravy,  ZSS-Združením spotrebiteľov Považia a západného Slovenska, ZSS – SOZOS – Košice, Asociáciou spotrebiteľov Slovenska a Slovenským združením ochrany práv pacientov a spotrebiteľov, ďalej so Združením Informačných a poradenských centier mladých v SR a Jednotou dôchodcov na Slovensku „Sledovanie kontinuálneho vývoja spotrebiteľských cien na Slovensku pri prechode na euro“ - EURO – PRIESKUM. Na základe obhájenia projektu pokračuje ZSS v tomto prieskume v redukovanej podobe  aj v roku 2009.

     

    V júni 2009 sa realizovali 2 plánované monitoringy. V poradí 10. monitoring sa uskutočnil 10. – 12.6. 2009 v 31 okresoch a 52 monitorovacích miestach, pričom bol uskutočnený záznam cien v 262 predajniach potravinárskeho tovaru, v 91 predajniach spotrebného tovaru a 101 prevádzkach stravovacích a ubytovacích služieb – spolu v 454 obchodných zariadeniach. V 7 obchodných zariadeniach (1,54 % sledovaných zariadení) odmietli poverení pracovníci spolu 6 anketárom overiť záznam cien.

    11. monitoring sa uskutočnil 24. – 26.6. 2009 v 30 okresoch a 49 monitorovacích miestach, pričom bol uskutočnený záznam cien v 245 predajniach potravinárskeho tovaru, v 67 predajniach spotrebného tovaru a 98 prevádzkach stravovacích a ubytovacích služieb – spolu v 410 obchodných zariadeniach. V 5 obchodných zariadeniach (1,22 % sledovaných zariadení) odmietli poverení pracovníci spolu 5 anketárom overiť záznam cien.

     

       Prehľad monitorovaných predajní a prevádzok

     

           Tovarové skupiny, služby

     

    Monitoring

    Potraviny

    obuv/textil

    ubyt/strav

    SPOLU

    200905/1

    287

    103

    102

    492

    200905/2

    283

    70

    115

    468

    200906/1

    262

    91

    101

    454

    200906/2

    245

    67

    98

    410

     

    Podiel predajní potravín na celkovom počte monitorovaných prevádzok tvorí vyše 57 % skúmaného súboru. V júni došlo k ďalšiemu zníženiu počtu monitorovaných obchodov a prevádzkarní služieb, aby boli zachované ciele prieskumu pri redukovaných nákladoch.

    Pri zázname cien v priebehu májového monitoringu zistili anketári celkom 421 nedostatkov predovšetkým v nedostatočne označovanom tovare (224) , absencii jednotkových cien (85), chýbajúce duálne označovanie (62) a zníženej čitateľnosti dopisovaných EURO a Sk cien (50). Toto zastúpenie znázorňuje Graf 1. Z tohto počtu bolo ešte za prítomnosti anketárov odstránených 185 nedostatkov.

    K doteraz získaným údajom môžeme uviesť tieto zachytené tendencie (s vedomím skutočnosti, že vyhodnocovaním tendencií sú poverené iné organizácie):

     

    Ø  Vývoj sledovaných položiek potravinárskeho tovaru, u ktorých sme zaznamenali nárast cien v prvých štyroch mesiacoch roku 2009: chlieb, syry, jedlý olej, ap. – majú  od mája konštantnú cenu alebo sa všeobecne znižujú – tento trend sa presadzuje vo všetkých slovenských regiónoch!! Impulz k týmto zmenám dali obchodné reťazce akciovými zľavami a postupne sa to prenáša aj do menších maloobchodných predajní.

     

    Ø  Ceny spotrebného tovaru – vo všetkých sledovaných položkách sú dlhodobo stabilizované a takmer konštantné, nevýhodou je ich veľké cenové rozpätie.

     

    Ø  Duálne zobrazovanie, ktoré sme pri monitoringu zaznamenávali, bolo na prelome roka takmer 100 %, v súčasnosti sa jeho absencia zvyšuje – chýba kontrolná cena v Sk (predovšetkým v niektorých menších mestách a obciach okresov stredného a východného Slovenska). Anketári sa bežne stretávajú s dotazmi od personálu predajní a prevádzok, prečo hľadajú ešte duálne zobrazovanie – ktoré predajcovia považujú za zbytočné (pričom sa podivujú, že je povinné do 31.12.2009).

     

    Ø  V reštauračných službách (viď tab. č.1) zaznamenávajú anketári naďalej rast cien, ktoré ale vo všeobecnosti nedosahuje výraznejšie odchýlky od štatistík dekádneho zisťovania ŠÚ SR. Veľký rozptyl medzi minimálnymi a maximálnymi cenami je čiastočne ovplyvnený podnikateľským zámerom – kedy porcia je uvádzaná bez príloh, alebo naopak s doplňujúcimi ingredienciami alebo druhom mäsa sa cena často až neúmerne zvyšuje. Pri našich monitoringoch považujeme už dvojnásobné navýšenie ceny od priemeru za avizujúce pre spotrebiteľov!! Poznamenávame, že vo výbere stravovacích prevádzok nemáme žiadnu nadštandardnú prevádzku!

     

    Ø  Preto okrem priameho oslovovania nekorektných podnikateľov  - aktivisti našich regionálnych centier informujú o cenovom vývoji a upozorňujú spotrebiteľov na prevádzky a druhy služieb, ktoré sú cenove nadpriemerne nákladne - v miestnych prostriedkoch masovej komunikácie (rozhlasových a televíznych reláciách, miestnej tlači ap.).

     

    Na základe doteraz zistených údajov o cenách a ich vývoji a porovnaním s kritériami na zaradenie kandidátov na spotrebiteľský pranier - tzv. čiernu listinu – nedošlo v priebehu júna k zaradeniu ďalších podnikateľských subjektov.

     

    Ohlas na spotrebiteľský pranier, ešte v prvom štvrťroku 2009 mediálne pertraktovaný - v hodnotenom mesiaci už nie je zaznamenávaný. Ale ďalej sa zvyšuje počet podnetov spotrebiteľov na preverenie vývoja cien u rozsiahleho vejára služieb.

     

    Za osobitnú pozornosť stojí skutočnosť, že za celé obdobie monitorovania cien a ich vyhodnocovania a medializácie nedošlo ani k jednej žalobe od podnikateľského subjektu!!

     

    Pre ďalšie obdobie opakovane rozhodla Rada ZSS na základe návrhu Koordinačnej pracovnej skupiny projektu o odčlenení Spotrebiteľského praniera, ktorý bude naďalej prezentovať zistené a vyhodnotené kritické informácie iba na webovej stránke ZSS. Čierna listina podnikateľských subjektov, u ktorých bude dostatočne presvedčivo zistené neodôvodnené zvyšovanie,  súvisiace s prechodom na EURO bude uvádzaná iba na www.pravaspotrebitela.sk.

     

    Ďalšie prípady neodôvodnene zvýšených cien sa prešetrujú, komunikuje sa s jednotlivými podnikateľmi, aby ich prípadné zaradenie na tzv. čiernu listinu bolo korektné a odôvodnené. Súbežne poskytujeme tieto informácie Zväzu obchodu a CR, Republikovej únii zamestnávateľov, Potravinárskej komore Slovenska a Jednote COOP, aby sme predišli ďalším rozporným hodnoteniam ich členov.

     

    Kvalitatívne sondy

     

                    Od septembra 2008 je v rámci projektu EURO-prieskum uskutočňovaná v mesačných intervaloch kvalitatívna sonda k cenám vybraných mliečnych a mäsových výrobkov, dostupných v maloobchodnej sieti. Tieto výrobky (spolu 32 položiek, od januára 2009 – 27 položiek) nie sú zahrnuté v pravidelnom monitoringu cien a ani skúmaná sieť maloobchodných potravinových predajní nie je totožná s monitorovanou sieťou. Anketári v 54 - 60 sondovaných lokalitách vo všetkých krajoch SR zaznamenávajú ceny – vo viacej ako 250 predajných jednotkách. Pretože sondy sa uskutočňujú vždy v prvej dekáde mesiaca, došlo pre nevyjasnenosť rozsahu dotácie z prostriedkov MH SR k výpadku marcovej sondy. Pri kvalitatívnych sondách sa uplatňujú aj tzv. lietajúci anketári, ktorí robia záznamy v satelitných obciach v zázemí väčších miest.

     

    V mesiaci jún 2009 došlo v poradí k 5. zisťovaniu  vybraných mliečnych a mäsových výrobkov v 269 predajniach. Oprávnenosť uskutočňovania týchto sond dokazujú ich získané výsledky – u sledovaných položiek aj keď dochádza k  pohybu cien, ktorý je vyšší ako u položiek základného monitoringu – tento sa udržuje na prijateľnej 5 % hladine.

     

    Prehľad vývoja cenového rozpätia u sledovaných potravín uvádza  tab. č 2.

     

    Podrobnejšie výstupy z monitoringu nájdete na www.pravaspotrebitela.sk  a  www.zss.sk .

     

    Správu spracoval: Josef Lounek, I. podpredseda Rady ZSS a koordinátor projektu EURO-prieskum

     

    V Bratislave 15.7.2009

     

    Pozn.: Kompletnú správu spolu s grafmi a tabuľkami si môžete stiahnuť v priloženom súbore



    Za obsah stránky zodpovedá Asociácia spotrebiteľov Slovenska  
      Stránka je financovaná Európskou komisiou