Úvodná stránka
Novinky

5.11.2008

Klamlivá a zavádzajúca reklama produktu Vanish Inteligence

Asociácia spotrebiteľov Slovenska podala 28.10.2008 Slovenskej obchodnej inšpekcii podnet na zastavenie vysielania zavádzajúcej a klamlivej reklamy výrobku Vanish Inteligence.



25.5.2006
Posolstvo komisára EK pre zdravie a ochranu spotrebiteľov k informačnej kampani na Slovensku 

5.5.2006
Dňa 5. mája 2006 bola spustená kampaň pre osvetu spotrebiteľov.



Relácia pre spotrebiteľov
Televzna relácia pre spotrebiteľov

Vysielanie STV2 každý utorok o 19:55
 





EURO PRIESKUM - Tlačová správa k 31.08.2009


  • Tlačová správa k 31.08.2009 na stiahnutie  [DOC, 0,14 MB]  stiahni


  • EURO – PRIESKUM

    „Sledovanie kontinuálneho vývoja spotrebiteľských cien na Slovensku pri a po prechode na euro“

                       Priebežná správa

          k projektu spotrebiteľského monitoringu cien k 31.8. 2009

     

    V mesiaci júli 2008 zahájilo Združenie slovenských spotrebiteľov v spolupráci so siedmimi občianskymi spotrebiteľskými organizáciami: s Regionálnym združením spotrebiteľov Regionspot N. Zámky,  ZSS-Klubom združenia spotrebiteľov regiónu Zvolen, ZSS-Ochrana spotrebiteľa Oravy,  ZSS-Združením spotrebiteľov Považia a západného Slovenska, ZSS – SOZOS – Košice, Asociáciou spotrebiteľov Slovenska a Slovenským združením ochrany práv pacientov a spotrebiteľov, ďalej so Združením Informačných a poradenských centier mladých v SR a Jednotou dôchodcov na Slovensku „Sledovanie kontinuálneho vývoja spotrebiteľských cien na Slovensku pri prechode na euro“ - EURO – PRIESKUM. Na základe obhájenia projektu pokračuje ZSS v tomto prieskume v redukovanej podobe  aj v roku 2009.

     

    Od januára do konca augusta 2009 sa spolu realizovalo 13 plánovaných monitoringov. Každý z monitoringov sa uskutočnil v 30 až 36 okresoch a na 49 až  68 monitorovacích miestach, pričom bol záznam cien uskutočnený v  predajniach potravinárskeho tovaru, v  predajniach spotrebného tovaru a v prevádzkach stravovacích a ubytovacích služieb. Konkrétne zastúpenie jednotlivých typov zariadení uvádza nasledovná tabuľka:

    V poradí 13. monitoring sa uskutočnil 12. – 14.8. 2009 v 32 okresoch a 48 monitorovacích miestach, pričom bol uskutočnený záznam cien v 257 predajniach potravinárskeho tovaru, v 66 predajniach spotrebného tovaru a 102 prevádzkach stravovacích a ubytovacích služieb – spolu v 425 obchodných zariadeniach.

     

       Prehľad monitorovaných predajní a prevádzok

     

           Tovarové skupiny, služby

     

    Monitoring

    Potraviny

    obuv/textil

    ubyt/strav

    SPOLU

    200908/1

    257

    66

    102

    425

     

    Podiel predajní potravín na celkovom počte monitorovaných prevádzok tvorí vyše 60 % skúmaného súboru. Pri zázname cien v priebehu augustového monitoringu zistili anketári celkom 337 nedostatkov predovšetkým v nedostatočne označovanom tovare (197) , absencii jednotkových cien (61), chýbajúce duálne označovanie (54) a zníženej čitateľnosti dopisovaných EURO a Sk cien (25).

    Podľa krajov najčastejšie sa vyskytoval nedostatočne označovaný tovar v Bratislavskom a Nitrianskom kraji,

    chýbajúce uvádzanie jednotkových cien v Nitrianskom a Žilinskom kraji, chýbajúce duálne označovanie v Prešovskom a Košickom kraji a znížená čitateľnosť dopisovaných cien bola takmer rovnomerne rozložená vo všetkých krajoch. Konvergenčné tabuľky sa od mája 2009 vyskytovali vo všetkých preverovaných malých predajniach.

     

    Pri uskutočnených 6329 návštevách maloobchodných predajní a prevádzok služieb od 1.1.2009 sa vyskytlo uvedených 3869 nedostatkov  - tieto boli zaznamenané u 2081 návštev , odstránené pri 1775 nedostatkov a pri 4248 návštevách neboli zistené žiadne nedostatky!

    K doteraz získaným údajom môžeme uviesť tieto zachytené tendencie (s vedomím skutočnosti, že vyhodnocovaním tendencií sú poverené iné organizácie):

     

    Ø  Vývoj sledovaných položiek potravinárskeho tovaru, u ktorých sme zaznamenali nárast cien v prvých štyroch mesiacoch roku 2009: chlieb, syry, jedlý olej, ap. – od mája sa v podstate stabilizoval na dosiahnutej úrovni. Prechodné znižovanie sa v auguste už takmer nevyskytovalo – tento poznatok sme zaznamenali vo všetkých slovenských regiónoch okrem Žilinského a Trenčianskeho kraja!! Impulz obchodných reťazcov prostredníctvom akciových zľav sa už v časových radoch výrazne neprejavuje.

     

    Ø  Ceny spotrebného tovaru – vo všetkých sledovaných položkách sú dlhodobo stabilizované a takmer konštantné, nevýhodou je ich veľké cenové rozpätie.

     

    Ø  Duálne zobrazovanie, ktoré sme pri monitoringu zaznamenávali a bolo na prelome roka takmer 100 %, v súčasnosti stále obmedzene zaznamenávame jeho absenciu – chýba kontrolná cena v Sk (predovšetkým v niektorých menších mestách a obciach okresov stredného a východného Slovenska). Anketári sa opäť stretávajú s dotazmi od personálu predajní a prevádzok, prečo sledujú ešte duálne zobrazovanie – ktoré mnohí predajcovia považujú za zbytočné (podivujú sa, že je povinné do 31.12.2009).

     

    Ø  V reštauračných službách zaznamenávajú anketári naďalej rast cien, ktoré ale vo všeobecnosti nedosahujú výraznejšie odchýlky od štatistík dekádneho zisťovania ŠÚ SR. Veľký rozptyl medzi minimálnymi a maximálnymi cenami je čiastočne ovplyvnený podnikateľským zámerom – kedy porcia je uvádzaná bez príloh, alebo naopak s doplňujúcimi ingredienciami alebo druhom mäsa sa cena často až neúmerne zvyšuje. Pri našich monitoringoch považujeme už dvojnásobné navýšenie ceny od priemeru za avizujúce pre spotrebiteľov!! V tomto konštatovaní zastávame odlišný postoj ako SOI, ktorá takýto nárast akceptuje pre dostatočné konkurenčné prostredie a možnosť spotrebiteľskej voľby. Poznamenávame, že vo výbere stravovacích prevádzok nemáme žiadnu nadštandardnú prevádzku!

     

    Ø  Preto okrem priameho oslovovania nekorektných podnikateľov  - pracovníci našich regionálnych centier informujú o cenovom vývoji a upozorňujú spotrebiteľov na prevádzky a druhy služieb, ktoré sú cenove nadpriemerne nákladne - v miestnych prostriedkoch masovej komunikácie (rozhlasových a televíznych reláciách, miestnej tlači ap.).

     

    Na základe doteraz zistených údajov o cenách a ich vývoji a porovnaním s kritériami na zaradenie kandidátov na spotrebiteľský pranier - tzv. čiernu listinu – nedošlo v priebehu augusta k zaradeniu ďalších podnikateľských subjektov. Počet podnetov spotrebiteľov na preverenie vývoja cien u rozsiahleho vejára služieb je ale stále podľa našej mienky pomerne vysoký – predovšetkým v oblasti dodávok energií do domácností a telekomunikačných služieb a produktov u všetkých operátorov!

     

    Za osobitnú pozornosť stojí skutočnosť, že za celé obdobie monitorovania cien a ich vyhodnocovania a medializácie nedošlo ani k jednej žalobe na ZSS od podnikateľského subjektu!!

     

    Pre ďalšie obdobie Rada ZSS na základe návrhu Koordinačnej pracovnej skupiny projektu súhlasí s odčlenením Spotrebiteľského praniera, ktorý bude naďalej prezentovať zistené a vyhodnotené kritické informácie iba na webovej stránke ZSS. Čierna listina podnikateľských subjektov, u ktorých bude dostatočne presvedčivo zistené neodôvodnené zvyšovanie,  súvisiace s prechodom na EURO bude uvádzaná iba na www.pravaspotrebitela.sk.

     

    Ďalšie prípady neodôvodnene zvýšených cien sa prešetrujú, komunikuje sa s jednotlivými podnikateľmi, aby ich prípadné zaradenie na tzv. čiernu listinu bolo korektné a odôvodnené. Súbežne poskytujeme tieto informácie Zväzu obchodu a CR, Republikovej únii zamestnávateľov, Potravinárskej komore Slovenska a Jednote COOP, aby sme predišli ďalším rozporným hodnoteniam ich členov.

     

    Kvalitatívne sondy

     

                    Od septembra 2008 je v rámci projektu EURO-prieskum uskutočňovaná v mesačných intervaloch kvalitatívna sonda k cenám vybraných mliečnych a mäsových výrobkov, dostupných v maloobchodnej sieti. Tieto výrobky (spolu 32 položiek, od januára 2009 – 27 položiek) nie sú zahrnuté v pravidelnom monitoringu cien a ani skúmaná sieť maloobchodných potravinových predajní nie je totožná s monitorovanou sieťou. Anketári v 54 - 60 sondovaných lokalitách vo všetkých krajoch SR zaznamenávajú ceny – vo viacej ako 250 predajných jednotkách. Pretože sondy sa uskutočňujú vždy v prvej dekáde mesiaca, došlo pre nevyjasnenosť rozsahu dotácie z prostriedkov MH SR k výpadku marcovej sondy. Pri kvalitatívnych sondách sa uplatňujú aj tzv. lietajúci anketári, ktorí robia záznamy v satelitných obciach v zázemí väčších miest.

     

    V mesiaci august 2009 došlo v poradí k 7. zisťovaniu  vybraných mliečnych a mäsových výrobkov v 268 predajniach. Oprávnenosť uskutočňovania týchto sond dokazujú ich získané výsledky – u sledovaných položiek aj keď dochádza k  pohybu cien, ktorý je vyšší ako u položiek základného monitoringu – tento sa udržuje na prijateľnej 5 % hladine.

     

    Chceli by sme ďalej upozorniť niekoľkými závažnejšími údajmi z analýzy časových radov kvalitatívnych sond, ktoré boli realizované opakovane u podstatnej časti poskytovaných služieb obyvateľstvu v období október 2008 až august 2009 – na nadpriemerný nárast cien nižšie uvedených služieb:

     

    1. Údržba, oprava a požičiavanie odevov a obuvi

    Ø  V priemeru sa súhrnne zvýšili ceny v tejto skupine služieb o 25 % (opravy o cca 17 – 30 %, požičovne o 20 – 30 %)

    2. Služby používané pri pravidelnej údržbe a opravách bytov

    Ø  V celej škále sledovaných položiek sa ceny služieb zvýšili minimálne o 20 % a ceny užitých materiálov o 25 – 35 %

    Ø  Odvoz, likvidácia odpadu a sanitárne služby -  ceny vzrástli o 18 %

    3. ELEKTRINA, PLYN A INÉ PALIVÁ

    Ø  Elektrina – podľa spotreby bytovej domácnosti a taríf nárast o 12 – 45 %, výnimočne až o 180 %

    Ø                 -   u osvetlení spoločných priestorov od 30 – 80 %

    Ø  Plyn – nárast v priemeru o 12 – 20 %

    Ø  TÚV – o viac ako 20 %

    Ø  Vodné a stočné – podľa lokality o 15 – 40 %

    4. Údržba a opravy prostriedkov osobnej dopravy

    Ø  Nárast o 25 %

    5. Dopravné služby

    Ø  Mestská hromadná doprava – podľa lokality  o 15 – 40 %, ďalšie výdavky sú spôsobené obmedzením doteraz poskytovaných zľav

    Ø  Osobná doprava autobusom – prímestská (zabezpečovaná vyššími územnými celkami) – v priemere zvýšenie o 11 – 25 %

         -  diaľková – podľa dopravnej spoločnosti nárast o 10 – 20 %

    Ø  Železničná osobná doprava – o 15 – 20 %, ďalšie výdavky sú spôsobené obmedzením doteraz poskytovaných zľav

    6. Kadernícke služby a služby v zariadeniach osobnej starostlivosti

    Ø  Pánske strihanie vlasov – nárast o 30 – 80 %

    Ø  Trvalá ondulácia(+umýv.)+ondul. hor. vzduchom  – nárast o 30 – 50 %

    Ø  Hĺbkové čistenie pleti + naparenie + maska – nárast o 30 %

    Ø  Vstupné do posilňovní s využitím technického vybavenia – priemerný nárast o 30 %.

     

    Podrobnejšie výstupy z monitoringu nájdete na www.pravaspotrebitela.sk  a  www.zss.sk .

     

    Správu spracoval: Josef Lounek, I. podpredseda Rady ZSS a koordinátor projektu EURO-prieskum

     

    V Bratislave 14.9.2009

     



    Za obsah stránky zodpovedá Asociácia spotrebiteľov Slovenska  
      Stránka je financovaná Európskou komisiou