Úvodná stránka
Novinky

5.11.2008

Klamlivá a zavádzajúca reklama produktu Vanish Inteligence

Asociácia spotrebiteľov Slovenska podala 28.10.2008 Slovenskej obchodnej inšpekcii podnet na zastavenie vysielania zavádzajúcej a klamlivej reklamy výrobku Vanish Inteligence.



25.5.2006
Posolstvo komisára EK pre zdravie a ochranu spotrebiteľov k informačnej kampani na Slovensku 

5.5.2006
Dňa 5. mája 2006 bola spustená kampaň pre osvetu spotrebiteľov.



Relácia pre spotrebiteľov
Televzna relácia pre spotrebiteľov

Vysielanie STV2 každý utorok o 19:55
 





EURO PRIESKUM - Tlačová správa k 30.09.2009


  • Tlačová správa k 30.09.2009 na stiahnutie  [DOC, 0,13 MB]  stiahni


  • EURO – PRIESKUM

    „Sledovanie kontinuálneho vývoja spotrebiteľských cien na Slovensku pri a po prechode na euro“

                       Priebežná správa

          k projektu spotrebiteľského monitoringu cien k 30.9. 2009

     

    V mesiaci júli 2008 zahájilo Združenie slovenských spotrebiteľov v spolupráci so siedmimi občianskymi spotrebiteľskými organizáciami: s Regionálnym združením spotrebiteľov Regionspot N. Zámky,  ZSS-Klubom združenia spotrebiteľov regiónu Zvolen, ZSS-Ochrana spotrebiteľa Oravy,  ZSS-Združením spotrebiteľov Považia a západného Slovenska, ZSS – SOZOS – Košice, Asociáciou spotrebiteľov Slovenska a Slovenským združením ochrany práv pacientov a spotrebiteľov, ďalej so Združením Informačných a poradenských centier mladých v SR a Jednotou dôchodcov na Slovensku „Sledovanie kontinuálneho vývoja spotrebiteľských cien na Slovensku pri prechode na euro“ - EURO – PRIESKUM. Na základe obhájenia projektu pokračuje ZSS v tomto prieskume v redukovanej podobe  aj v roku 2009.

     

    V septembri 2009 sa realizoval 14. plánovaný monitoring v dňoch 28. - 30. 9. 2009 v 32 okresoch a na 47 monitorovacích miestach, pričom bol záznam cien uskutočnený v 261 predajniach potravinárskeho tovaru, v 59 predajniach spotrebného tovaru a v 98 prevádzkach stravovacích a ubytovacích služieb. Konkrétne zastúpenie jednotlivých typov zariadení uvádza nasledovná tabuľka:

     

       Prehľad monitorovaných predajní a prevádzok

     

           Tovarové skupiny, služby

     

    Monitoring

    Potraviny

    obuv/textil

    ubyt/strav

    SPOLU

    200909/1

    261

    59

    98

    418

     

    Podiel predajní potravín na celkovom počte monitorovaných prevádzok tvorí vyše 62 % skúmaného súboru. Pri zázname cien v priebehu septembrového monitoringu zistili anketári celkom 329 nedostatkov predovšetkým v nedostatočne označovanom tovare (193) , absencii jednotkových cien (64), chýbajúce duálne označovanie (51) a zníženej čitateľnosti dopisovaných EURO a Sk cien (21).

    Podľa krajov najčastejšie sa vyskytoval nedostatočne označovaný tovar v Bratislavskom a Trnavskom kraji,

    chýbajúce uvádzanie jednotkových cien v Nitrianskom a Prešovskom kraji, chýbajúce duálne označovanie v Žilinskom a Košickom kraji a znížená čitateľnosť dopisovaných cien bola takmer rovnomerne rozložená vo všetkých krajoch. Konvergenčné tabuľky sa od mája 2009 vyskytujú vo všetkých preverovaných malých predajniach.

     

    Pri uskutočnených 418 návštevách maloobchodných predajní a prevádzok služieb v mesiaci september 2009 sa vyskytlo uvedených 329 nedostatkov  - tieto boli zaznamenané u 281 návštev , a u 137 návštev neboli zistené žiadne nedostatky!

    K doteraz získaným údajom môžeme uviesť tieto zachytené tendencie (s vedomím skutočnosti, že vyhodnocovaním tendencií sú poverené iné organizácie):

     

    Ø  Vývoj sledovaných položiek potravinárskeho tovaru, u ktorých sme zaznamenali nárast cien v prvých štyroch mesiacoch roku 2009: chlieb, syry, jedlý olej, ap. – od mája sa v podstate stabilizoval na dosiahnutej úrovni. Prechodné znižovanie cien sa v septembri vyskytovalo iba zriedka – tento poznatok sme zaznamenali vo všetkých slovenských regiónoch okrem Trenčianskeho kraja!! Impulz obchodných reťazcov prostredníctvom akciových zľav sa už v časových radoch výrazne neprejavuje, ale zaznamenávame u nich agresívnejšie formy v reklamných letákoch a pútačoch v predajniach.

     

    Ø  Ceny spotrebného tovaru – vo všetkých sledovaných položkách sú dlhodobo stabilizované a takmer konštantné, nevýhodou je ich veľké cenové rozpätie.

     

    Ø  U duálneho zobrazovania v súčasnosti obmedzene zaznamenávame jeho absenciu – chýba kontrolná cena v Sk (predovšetkým v niektorých menších mestách a obciach okresov stredného a východného Slovenska). Anketári sa opäť stretávajú s dotazmi od personálu predajní a prevádzok, prečo sledujú ešte duálne zobrazovanie – ktoré mnohí predajcovia považujú za zbytočné (podivujú sa, že je povinné do 31.12.2009).

     

    Ø  V reštauračných službách zaznamenávajú anketári naďalej mierny rast cien, ktoré ale vo všeobecnosti nedosahujú výraznejšie odchýlky od štatistík dekádneho zisťovania ŠÚ SR. Veľký rozptyl medzi minimálnymi a maximálnymi cenami je čiastočne ovplyvnený podnikateľským zámerom – kedy porcia je uvádzaná bez príloh, alebo naopak s doplňujúcimi ingredienciami alebo druhom mäsa sa cena často až neúmerne zvyšuje. Pri našich monitoringoch považujeme už dvojnásobné navýšenie ceny od priemeru za avizujúce pre spotrebiteľov!! V tomto konštatovaní zastávame odlišný postoj ako SOI, ktorá takýto nárast akceptuje pre dostatočné konkurenčné prostredie a možnosť spotrebiteľskej voľby. Poznamenávame, že vo výbere stravovacích prevádzok nemáme žiadnu nadštandardnú prevádzku!

     

    Ø  Preto okrem priameho oslovovania nekorektných podnikateľov  - pracovníci našich regionálnych centier zintenzívnili rozsah informácií o cenovom vývoji a upozorňujú spotrebiteľov na prevádzky a druhy služieb, ktoré sú cenove nadpriemerne nákladne - v miestnych prostriedkoch masovej komunikácie (rozhlasových a televíznych reláciách, miestnej tlači ap.).

     

    Na základe doteraz zistených údajov o cenách a ich vývoji a porovnaním s kritériami na zaradenie kandidátov na spotrebiteľský pranier - tzv. čiernu listinu – nedošlo v priebehu septembra k zaradeniu ďalších podnikateľských subjektov. Počet podnetov spotrebiteľov na preverenie vývoja cien u rozsiahleho vejára služieb je ale stále podľa našej mienky pomerne vysoký – predovšetkým v oblasti dodávok energií do domácností a telekomunikačných služieb a produktov u všetkých operátorov!

     

    Za osobitnú pozornosť stojí skutočnosť, že za celé obdobie monitorovania cien a ich vyhodnocovania a medializácie nedošlo ani k jednej žalobe na ZSS od podnikateľského subjektu!!

     

    Pre ďalšie obdobie Rada ZSS na základe návrhu Koordinačnej pracovnej skupiny projektu súhlasí s odčlenením Spotrebiteľského praniera, ktorý bude naďalej prezentovať zistené a vyhodnotené kritické informácie iba na webovej stránke ZSS. Čierna listina podnikateľských subjektov, u ktorých bude dostatočne presvedčivo zistené neodôvodnené zvyšovanie,  súvisiace s prechodom na EURO bude uvádzaná iba na www.pravaspotrebitela.sk.

     

    Ďalšie prípady neodôvodnene zvýšených cien sa prešetrujú, komunikuje sa s jednotlivými podnikateľmi, aby ich prípadné zaradenie na tzv. čiernu listinu bolo korektné a odôvodnené. Súbežne poskytujeme tieto informácie Zväzu obchodu a CR, Republikovej únii zamestnávateľov, Potravinárskej komore Slovenska a Jednote COOP, aby sme predišli ďalším rozporným hodnoteniam ich členov.

     

    Kvalitatívne sondy

     

                    Od septembra 2008 je v rámci projektu EURO-prieskum uskutočňovaná v mesačných intervaloch kvalitatívna sonda k cenám vybraných mliečnych a mäsových výrobkov, dostupných v maloobchodnej sieti. Tieto výrobky (spolu 32 položiek, od januára 2009 – 27 položiek) nie sú zahrnuté v pravidelnom monitoringu cien a ani skúmaná sieť maloobchodných potravinových predajní nie je totožná s monitorovanou sieťou. Anketári v 54 - 60 sondovaných lokalitách vo všetkých krajoch SR zaznamenávajú ceny – vo viacej ako 250 predajných jednotkách. Pretože sondy sa uskutočňujú vždy v prvej dekáde mesiaca, došlo pre nevyjasnenosť rozsahu dotácie z prostriedkov MH SR k výpadku marcovej sondy. Pri kvalitatívnych sondách sa uplatňujú aj tzv. lietajúci anketári, ktorí robia záznamy v satelitných obciach v zázemí väčších miest.

     

    V mesiaci september 2009 došlo v poradí k 8. zisťovaniu  vybraných mliečnych a mäsových výrobkov v 280 predajniach. Oprávnenosť uskutočňovania týchto sond dokazujú ich získané výsledky – u sledovaných položiek aj keď dochádza k  pohybu cien, ktorý je vyšší ako u položiek základného monitoringu – tento sa udržuje na prijateľnej 5 % hladine.

     

    Chceli by sme ďalej upozorniť niekoľkými závažnejšími údajmi z analýzy časových radov kvalitatívnych sond, ktoré boli realizované opakovane u  časti poskytovaných služieb obyvateľstvu došlo v  septembri 2009 – k nadpriemernému nárastu cien u nižšie uvedených služieb:

     

    1. Údržba, oprava a požičiavanie odevov a obuvi

    Ø  V priemeru sa zvýšili ceny v tejto skupine služieb o ďalších 7 % (opravy o cca 7 – 10 %, požičovne o 6 – 8 %)

    2. Údržba a opravy prostriedkov osobnej dopravy

    Ø  Nárast o 11 %

    3. Kadernícke služby a služby v zariadeniach osobnej starostlivosti

    Ø  Pánske strihanie vlasov – nárast o 9 %

    Ø  Trvalá ondulácia(+umýv.)+ondul. hor. vzduchom  – nárast o 10 %

    Ø  Hĺbkové čistenie pleti + naparenie + maska – nárast o 10 %

    Ø  Vstupné do posilňovní s využitím technického vybavenia – priemerný nárast o 8 %.

     

    Podrobnejšie výstupy z monitoringu nájdete na www.pravaspotrebitela.sk  a  www.zss.sk .

     

    Správu spracoval: Josef Lounek, I. podpredseda Rady ZSS a koordinátor projektu EURO-prieskum

     

    V Bratislave 14.10. 2009

     



    Za obsah stránky zodpovedá Asociácia spotrebiteľov Slovenska  
      Stránka je financovaná Európskou komisiou