Úvodná stránka | ![]() Novinky 12.1.2020
Vecné vyhodnotenie projektu ASSR - porovnávacie spotrebiteľské testy 2019. 1.1.2019 ASSR realizovala v roku 2018 projekt podporený štátnou dotáciou MH SR 17.1.2018 Asociácia spotrebiteľov v SR nakúpila v obchodoch deväť Spišských párkov od rôznych výrobcov a nechala ich otestovať v akreditovaných laboratóriách Štátneho veterinárneho a potravinového ústavu v Bratislave. |
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]()
Trvajte na svojich právach!
![]() Obdobné práva platia v celej Európskej únii. Letecká doprava Konečne hodíte pracovné povinnosti za hlavu a vyrazíte na dovolenku, ale odmietnu vám nástup na palubu? Veziete si z exotickej krajiny netradičné suveníry, ale vaša batožina sa stratí? Potrebujete stihnúť pracovnú schôdzu v Londýne, ale váš let má niekoľkohodinové meškanie? Nová legislatíva platná vo všetkých štátoch EÚ vám dáva právo na rôzne kompenzácie, oboznámte sa s nimi. ODMIETNUTIE NÁSTUPU NA PALUBU Niekedy sa stane, že počet miest v lietadle je menší, ako počet cestujúcich. Ak sa svojho rezervovaného miesta dobrovoľne vzdáte, letecká spoločnosť vám musí ako protihodnotu ponúknuť na výber jednu z dvoch možností: a/ náhradnú dopravu do konečnej destinácie, alebo b/ finančnú náhradu letenky (prípadne s bezplatným letom späť do pôvodného miesta odletu). Ak sa svojho rezervovaného miesta dobrovoľne nevzdáte, letecká spoločnosť vám musí poskytnúť finančné náhrady:
Finančnú náhradu môže letecká spoločnosť znížiť, ak meškanie náhradného letu nepresiahne 2, 3 alebo 4 hodiny, podľa vyššie uvedených kategórií letov. Letecká spoločnosť vám musí tiež poskytnúť:
Pozor! Letecká spoločnosť môže odmietnuť nástup na palubu aj vtedy:
ZRUŠENIE LETU Obdobné pravidlá pre odškodňovanie platia aj v prípade zrušenia letu. Letecká spoločnosť musí cestujúcemu poskytnúť finančnú náhradu v rovnakej výške ako pri odmietnutí nástupu na palubu, pokiaľ mu zrušenie letu neoznámi dostatočne vopred a neposkytne mu náhradnú dopravu v čase, ktorý sa približuje k pôvodnému času. TIP: Letecká spoločnosť vám musí poskytnúť finančné náhrady alebo vrátiť peniaze v hotovosti, bankovým prevodom alebo šekom, prípadne s vaším písomným súhlasom aj v podobe cestovných poukazov do 7 dní. DLHÉ MEŠKANIE Ak sa včas dostavíte na odbavenie (check-in) ku akémukoľvek letu (vrátane charterového),
musí vám letecká spoločnosť zabezpečiť stravu a občerstvenie, prípadne ubytovanie v hoteli (vrátane prepravy) a možnosť využiť telekomunikačné vybavenie. Ak meškanie presiahne 5 hodín, letecká spoločnosť vám musí takisto ponúknuť aj vrátenie peňazí za letenku (prípadne s bezplatným letom späť do pôvodného miesta odletu). TIP: Ak vám boli práva cestujúceho odmietnuté, podajte bezodkladne sťažnosť priamo v leteckej spoločnosti, ktorá daný let prevádzkuje. BATOŽINA Za škody spôsobené zničením, poškodením, stratou alebo meškaním batožiny v rámci letu prevádzkovaného leteckou spoločnosťou z krajiny EÚ kdekoľvek na svete, máte právo požadovať náhradu škody. V prípade škody na odbavenej batožine uplatnite svoj nárok písomne ihneď po prílete, najneskôr však do 7 dní a pri škode spôsobenej meškaním batožiny najneskôr do 21 dní po jej návrate. Náhradu škody žiadajte od leteckej spoločnosti, s ktorou ste uzatvoril zmluvu, prípadne od tej spoločnosti, ktorá let prevádzkuje (ak ide rôzne spoločnosti). i spoločností, ktoré ponúkajú kompletné služby.
Kompletné informácie k téme získate na www.spotrebiteliask.sk alebo v regionálnych spotrebiteľských centrách: www.spotrebiteliask.sk; e-mail: asociaciask@stonline.sk; tel/fax: 052/43 260 47 www.asu.sk; e-mail: asu@pobox.sk; tel.: 048/413 87 08, 0905 657 277 www.instbyv.sk; e-mail: jzapletalova@instbyv.sk; tel/fax: 02/5557 5219, 0903 238 090 www.spotrebitelinfo.sk; e-mail : spotrebitelia@centrum.sk; tel.: 0904 162 123 www.rzs-p.szm.sk; e-mail: rzs-p@inmail.sk; tel.: 0915 930 245 e-mail: infospot@orangemail.sk; tel/fax: 02/524 91 911 e-mail: ssp@iqservis.sk; tel.: 055/633 4930
Asociácia spotrebiteľských subjektov Slovenska
Ochraňujeme práva spotrebiteľov tam, kde sily jednotlivca nestačia Využíváme na to poradenstvo, spotrebiteľské vzdelávanie, spoluprácu s médiami a ďalšie formy zviditeľňovania aktuálnych spotrebiteľských problémov na slovenskom, ale aj európskom trhu Podávame spotrebiteľom pomocnú ruku vo všetkých spotrebiteľských oblastiach, radíme, na čo si treba dávať pozor pri reklamáciach, upozorňujeme na nové zákony, varujeme pred nekalými praktikami obchodníkov Pomáhame pri vzdelávaní mladých spotrebiteľov školám, organizujeme súťaže mladých spotrebiteľov Sme súčasťou siete európskych spotrebiteľských organizácií, zameraných na informovanie a vzdelávanie spotrebiteľov VYDANÉ S PODPOROU EÚ Asociácia spotrebiteľských subjektov Slovenska ul.17. novembra 14 06401 Stará Ľubovňa Volajte poradenské linky: 052 432 60 47 0903 032 696
Letecká doprava
|
|
Za obsah stránky zodpovedá Asociácia spotrebiteľov Slovenska ![]() ![]() |