Trvajte na svojich právach!
Obdobné práva platia v celej Európskej únii.
Neférové zmluvy
Súbor 1 [pdf, 0,17 MB] stiahniPán Haluška si zakúpil v autobazáre dvojročný automobil. Po niekoľkých dňoch sa mu auto nepodarilo naštartovať. Privolaný opravár našiel problém v štartéri, ktorý bol nepochybne už v dobe predaja vadný. Pretože bazár na túto závadu neupozornil, rozhodol sa pán Haluška auto reklamovať. Bazár reklamáciu odmietol s odvolaním na ustanovenie spotrebiteľskej zmluvy, v ktorom bolo uvedené, že na predané auto sa nevzťahuje zodpovednosť za vady. Nešťastný spotrebiteľ sa obrátil na spotrebiteľskú poradňu ZSS s dotazom, ako sa môže brániť, keď zmluvu s uvedeným ustanovením podpísal.
Občiansky zákonník (§ 53 – 54 a nasledujúce) umožňuje spotrebiteľovi dovolať sa neplatnosti zmluvných ustanovení spotrebiteľských zmlúv, ktoré znamenajú poškodenie spotrebiteľa značnou nerovnováhou v právach a povinnostiach zmluvných strán.
ČO JE SPOTREBITEĽSKÁ ZMLUVA
Spotrebiteľská zmluva je napr. kúpna zmluva alebo zmluva o dielo, pokiaľ zmluvnými stránkami sú na jednej strane spotrebiteľ, ktorý nemohol individuálne ovplyvniť obsah dodávateľom vopred pripraveného návrhu na uzavretie zmluvy a na strane druhej dodávateľ. Spotrebiteľom je podľa Občianskeho zákonníka osoba, ktorá pri uzatváraní a plnení spotrebiteľskej zmluvy nekoná v rámci predmetu svojej obchodnej alebo inej podnikateľskej činnosti. Dodávateľ naopak v rámci svojej obchodnej alebo inej podnikateľskej činnosti pri uzatváraní plnení spotrebiteľskej zmluvy koná.
TIP: Jednoduchou pomôckou, ako zistiť, či ste pri uzatváraní zmluvy boli v postavení spotrebiteľa, je otázka, či ste doklady o uzavretí zmluvy zahrnuli do svojho účtovníctva v rámci podnikania.
NEPRÍPUSTNÉ USTANOVENIA SPOTREBITEĽSKÝCH ZMLÚV
Spotrebiteľské zmluvy nesmú obsahovať predovšetkým zmluvné dojednania, ktoré:
- Vylučujú alebo obmedzujú zodpovednosť dodávateľa za konanie alebo opomenutie, ktorým bola spotrebiteľovi spôsobená smrť alebo ujma na zdraví (napr. pri prevádzke dopravných prostriedkov).
- Vylučujú alebo obmedzujú práva spotrebiteľa pri uplatnení zodpovednosti za vady alebo zodpovednosti za škodu (napr. skrátená záručná doba, vylúčenie možnosti odstúpenia od zmluvy pri výskyte neodstrániteľnej vady).
- Oprávňujú dodávateľa odstúpiť od zmluvy bez zmluvného či zákonného dôvodu a spotrebiteľa nie.
- Oprávňujú dodávateľa, aby bez dôvodov hodných osobitného zreteľa vypovedal zmluvu na dobu neurčitú bez primeranej výpovednej doby.
- Zaväzujú spotrebiteľa k plneniu podmienok, s ktorými sa nemal možnosť oboznámiť pred uzatvorením zmluvy.
- Oprávňujú dodávateľa ku zvýšeniu ceny tovaru či služieb (napr. pri zmluve o dielo) bez toho, aby spotrebiteľ bol oprávnený od zmluvy odstúpiť, ak je cena dojednaná v čase uzavretia zmluvy pri splnení podstatne prekročená.
- Dovoľujú dodávateľovi previesť práva a povinnosti zo zmluvy bez súhlasu spotrebiteľa, pokiaľ dôjde prevodom ku zhoršeniu vymožiteľnosti alebo zabezpečenia pohľadávky spotrebiteľa.
AKO SPRÁVNE POSTUPOVAŤ
- Pred podpisom zmluvy si starostlivo prečítajte, či niektoré jej ustanovenia neobmedzujú vaše práva, nejasnosti prekonzultujte. Veľkú pozornosť venujte predovšetkým častiam, ktoré sú vytlačené miniatúrnym písmom – tzv. small print, pretože práve tu môžu byť uvedené podstatné podmienky, ktoré sa ľahko prehliadnu.
- Ustanovenia, ktoré sa odchyľujú od zákona v neprospech spotrebiteľa alebo obsahujú dojednania, ktoré znamenajú značnú nerovnováhu v právach a povinnostiach zmluvných strán, sú tzv. absolútne neplatné. Ide o neprijateľné podmienky upravené v spotrebiteľských zmluvách podľa ustanovenia § 53 Občianskeho zákonníka..
- Obráťte sa na dodávateľa najlepšie doporučeným listom s doručenkou. V tomto liste výslovne citujte neprípustné ustanovenia a uveďte, že ide o absolútne neplatné ustanovenia podľa § 53 ods. 4 Občianskeho zákonníka.
- V prípade, že by sa dodávateľ dovolával plnenia neprijateľných podmienok súdnou cestou namietajte ich neplatnosť čo najskôr v priebehu súdneho konania.
- Pri nákupe použitého výrobku si vždy vopred overte, kto je predávajúcim - či napr. autobazár, ktorý s vami zmluvu podpisuje, nie je iba sprostredkovateľom pre úplne iného predávajúceho
- Zvlášť pri nákupe použitých motorových vozidiel trvajte na čo najdôkladnejšom popise stavu vozidla pri predaji. Významná je hlavne informácia, či vozidlo nebolo havarované
- Veľmi dôležité je overiť si legálny pôvod vozidla – či nebolo kradnuté alebo zmontované z ukradnutých dielcov. Tu je možné využiť databázy špecializovaných firiem alebo polície.
- Pred zakúpením používaného motorového vozidla požaduje predávajúci často tzv. nevratnú zálohu. Tu je treba vedieť, že spotrebiteľské zmluvy nemôžu obsahovať dojednania, ktoré v rozpore s požiadavkou dobrej viery znamenajú v neprospech spotrebiteľa značnú nerovnováhu v právach a povinnostiach zmluvných strán. Sem patrí aj zmluvné dojednanie, ktoré dovoľuje dodávateľovi, aby spotrebiteľovi nevydal ním poskytnuté plnenie i v prípade, že spotrebiteľ neuzatvorí zmluvu s dodávateľom či od nej odstúpi - čo je prípad uvedenej nevratnej zálohy
TIP: Mohli by ste sa stretnúť s tým, že súd na základe žaloby dodávateľa vydá tzv. platobný rozkaz. Čo najskôr a v lehote proti nemu podajte tzv. odpor. V následnom súdnom konaní potom namietajte neplatnosť neprípustných zmluvných ustanovení.
CENA UVEDENÁ V ZMLUVE
Ustanovenia zákona o neprimeraných zmluvných dojednaniach sa nevzťahujú na dojednania, ktoré vymedzujú predmet a cenu plnenia zmluvy. U týchto dojednaní preto neplatnosť z dôvodu neprípustnosti namietať nemôžete.
TIP: Cena spotrebného tovaru a služieb je väčšinou zmluvná. Jej výhodnosť preto starostlivo zvážte PRED uzatvorením zmluvy.
ZSS – ZDRUŽENIE SLOVENSKÝCH SPOTREBITEĽOV

- Ochraňujeme práva spotrebiteľov v oblastiach, kde možnosti jednotlivca nestačia
- Využívame na to poradenstvo, spotrebiteľské vzdelávanie, spoluprácu s médiami a ďalšie formy zviditeľňovania aktuálnych spotrebiteľských problémov na slovenskom, ale i európskom trhu
- Podávame spotrebiteľom pomocnú ruku vo všetkých spotrebiteľských oblastiach, radíme, na čo si dávať pozor pri reklamáciách, upozorňujeme na nové zákony, varujeme pred nekalými praktikami obchodníkov
- Sieť našich regionálnych spotrebiteľských poradenských centier pokrýva všetky hlavné regióny Slovenska
- Sprostredkujeme riešenie spotrebiteľských sporov vo vzťahu spotrebiteľ – predajca/poskytovateľ služieb
- Aktívne sa zúčastňujeme procesu tvorby spotrebiteľskej legislatívy

VYDANÉ ZA PODPORY EU
Máte konkrétnu spotrebiteľskú otázku k tejto téme?
Obráťte sa na naše:
Spotrebiteľské poradne
Volajte poradenskú linku:
02 544 111 48
0905 719 874
Neprimerané zmluvné podmienky
- Domnievate sa, že vami uzatvorená zmluva dáva viac práv dodávateľovi ako vám?
- Obmedzil v zmluve dodávateľ vaše zákonné práva?
- Viete, ako sa neprimeraným ustanoveniam v zmluve brániť?